Jamaicaanse Rumba - Arthur Benjamin

 

 

Benodigdheden:

- Werkblad en luisterpartituur "Jamaicaanse Rumba"

- Radio of ander apparaat waarop je de song kunt afspelen.(of zie Youtube bestand hier beneden)

 

Hoe ga je te werk?

Inleiding 

Dit is een Jamaicaanse Rumba. Een rumba is een snelle dans, oorspronkelijk uit Cuba. Het woord ‘Rumba’ komt uit Spanje en betekent letterlijk feest. 

Luisteren naar zo’n halve minuut van het melodietje: welke instrumenten hoor je en hoeveel? Piano en viool 

 

Kern 

  • Thema melodie A leren 
  • Hoe vaak komt dit thema voor? Vier keer 
  • Door welke instrumenten wordt dit thema gespeeld en op welke volgorde? Viool, piano, piano, viool 

 

  • Thema melodie B leren 
  • Hoe vaak komt dit thema voor? Drie keer 
  • Door welke instrumenten wordt dit thema gespeeld en op welke volgorde? Viool, viool, piano 

 

  • Als je de eerste melodie A noemt, de tweede B en alles wat anders is, noem je C, wat is dan de vorm van het lied? C - A - A - B - C - A - C - B - A+B - C 
  • Noteer bij elke A en B in de vraag hierboven of het wordt gespeeld door de piano of door de viool. C - A: v - A: p - B: v - C - A: p -C - B: v - A: v+ B: p - C 
  • Hoe heet het in de muziek wanneer instrumenten elkaars melodie overnemen en elkaar dus eigenlijk naspelen? Imitatie 

 

Twee thema-melodieën: 

  1. “Ik praat graag snel, maar dat is vaak niet heel erg goed te verstaan, goed te verstaan, goed te verstaan, ik praat graag snel maar dat is vaak niet heel erg goed te verstaan, goed te verstaan, nee niet.” 
  1. “Dansen mag ik wel snel, ik wel snel, ik wel snel, dansen mag ik wel snel, dansen mag ik wel heel snel.”  

 

Thema melodie 1: 

  • Hoe vaak komt dit thema voor? Vier keer 
  • Door welke instrumenten wordt dit thema gespeeld en in welke volgorde? Viool, piano, piano, viool 

 

Thema melodie 2: 

  • Hoe vaak komt dit thema voor? Drie keer 
  • Door welke instrumenten wordt dit thema gespeeld en op welke volgorde? Viool, viool, piano 

 

Let op: één keer hoor je allebei de melodieën tegelijkertijd! 

 

Afsluiting 

We hebben net de vorm van het lied besproken. We gaan het nu nog een keer meezingen. De klas wordt in tweeën verdeeld. De ene groep doet telkens melodie A, de tweede groep melodie B. Bij C ben je stil. Let op: aan het eind worden dus allebei de melodieën door elkaar gezongen. 

 

Verantwoording van de keuze:

Ik heb deze les gekozen omdat het een heel ander soort muziek is dan alle stijlen die "gebruikelijk" zijn om in een les te doen. De manier van luisteren (door middel van een ritmische tekst) vind ik ook ontzettend creatief.

 

Werkblad Jamaican Rumba
PDF – 241,4 KB 135 downloads
Partituur Jamaicaanse Rumba
PDF – 194,0 KB 154 downloads

Les ontwikkeld door Anna Peelen, Student Docent Muziek leerjaar 1 Conservatorium Maastricht