Toemba toemba

Thema Maatschappij/cultuur

 

Benodigdheden:

-Evt. begeleidingsinstrument

-"Totempaal"

 

Hoe ga je te werk?

Toemba toemba is een indianenlied, deze ga je eerst instuderen met de groep, dit kan met, maar ook zonder begeleiding. Nadat je het lied ingestudeerd hebt ga je met de groep rond de totempaal dansen (als een indianendans), je gaat in een cirkel staan en de groep beweegt zich naar rechts door middel van hurkbewegingen (hurk en sluit staand.)

Als dit lukt kun je het moelijker gaan maken maken: verdeel de groep op in 3 groepen waarvan 1 groep een grote groep is, 1 groep iets kleiner en de laatste groep het kleinst. De kleinste groep gaat in het midden staan en de iets grotere groep eromheen, vervolgens gaat de grootste groep daar weer omheen staan. De gezichten gaan naar het midden van de groep toe. Nu gaat de groep weer dezelfde bewegingen maken als voorheen, maar deze keer beweegt de middelste groep naar links in plaats van rechts. Verder ga je dit nu in canon doen: de grootste groep begint met bewegen en zingen, daarna de middelste en daarna de kleinste.

Mocht dit nu allemaal lukken dan kun je de groepen zelf een dans laten verzinnen die ze in cirkelvorm met elkaar kunnen doen rond een totempaal. Deze voer je uit tijdens de canon

 

Zingen: Zing het lied Toemba Toemba (in canon) met de klas

 

Bewegen: zie bij "hoe ga je te werk"

 

Lezen en noteren: Teken op het bord een pijl omhoog en vraag de kinderen dit na te doen met hun stem, ze zullen nu van laag naar hoog zingen. Nu een pijl van hoog naar laag, het omgekeerde gebeurt. Varieer zo in gebogen pijlen en steeds meer pijlen achter elkaar, totdat er een soort melodietje vormt.

 

Luisteren: Ga met een woodblock voor de klas staan en tik hiermee de maat. In je mond stop je een fluit. De kinderen lopen op de maat door de zaal. Elke keer als er een fluit klinkt staan de kinderen stil en maken een indianenbeweging en geluid. (vooraf bespreek je de oerkreten of de OEOEOEEOE geluiden en wat een indiaan zoal doet (jagen, pijl en boog, totempaal etc etc.)

 

Muziek maken: Verdeel de klas in 3 groepen, elke groep krijgt een lichaamsdeel waar ze de percussie mee doen. 1 groep gaat van de melodie een ritme maken, de andere groep doet kwarten en de 3e groep doet achtste noten. Maak weer dezelfde cirkel en loop dezelfde rondjes. Doe het liedje nu nogmaals maar dan met de percussie.

 

 

Verantwoording van de keuze:

Deze les is een hele pittige les omdat vooral tijdens het canon deel raak je snel afgeleid, dit komt omdat je niet de hetzelfde zingt én niet dezelfde richting op draait als de rest. Tijdens de mibles vond ik dit wel een hele leuke les omdat je je door de dansvorm heel erg een voelt met de rest van de groep. Verder worden de domeinen bewegen en zingen gecombineerd in deze les, maar doordat het een canon is wordt luisteren ook een beetje toegevoegd. Er komen veel domeinen aan bod dus: Zingen, bewegen en luisteren.

 

Les door Mella Klaessen, docent Muziek in Beweging aan het Conservatorium in Maastricht (opleiding Docent Muziek)