To stop the train

Met stemvormingsoefening

Thema techniek

 

Benodigdheden:

-Gitaar of ander begeleidingsinstrument

 

 

Hoe ga je te werk?

Als eerst leer je de canon aan door het gewoon veel te herhalen. Om variatie te maken in het aanleren kan je het hebben over de tekst: waar gaat het over? Wat zijn ponden dan? Hoezo zou je een boete moeten betalen als je onterecht aan de hendel trekt?

Je zou aan de kinderen de vraag kunnen stellen of de tekst "chain" van laag naar hoog gaat, of van hoog naar laag.

 

Wanneer de kinderen de tekst kennen ga je het liedje in canon doen. Als je met de klas nog nooit een canon gedaan hebt, begin dan 2stemmig. Je kan deze canon uitbreiden tot heel veel stemmen:

Inzetten na:

1. de eerste 2 maten (nummers te vinden in de partij) (3stemmig)

2. To stop, the train (6 stemmig)

3 To stop (12 stemmig) (alleen voor hele grote muzikale groepen)

 

Stemexpressie:

Deze les kun je goed combineren met stemexpressie door de treingeluiden met de stem na te doen op verschillende toonhoogtes (dus je krijgt dan "Tsjoek" en "Tuut tuut" op verschillende toonhoogtes). Verder kan je ook ingaan op de "tuut tuut", deze kan je met verschillende klanken doen: "Toet, Taat, Tuut, Toot, Tet, Tot, etc." laat de kinderen zelf de klinkers veranderen en oefen zo de klinkervorming.

 

Verantwoording van de keuze:

Een canon is een hele leuke manier van zingen omdat het een hele nieuwe manier van samenwerken is. Je moet op jezelf letten, maar tegelijkertijd ook samen zingen. Wanneer dit lukt zorg je echt voor een succeservaring. De Domeinen die aan bod komen zijn hier zingen en luisteren.

 

Tip: Kinderen letten bij het zingen van een canon vaak niet op het resultaat, neem het op en laat het afluisteren, kinderen zullen versteld staan van wat er uit komt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb