Being alone at Christmas - Miss Montreal

Thema emotie

 

Benodigdheden:

- Boomwhackers

- Backing track (130 of 140 bpm) (zie audiobestand via Youtube beneden)

- Begeleidingsinstrument / het originele liedje (zie Youtube filmpje beneden)

 

Hoe ga je te werk?

Iedere leerling krijgt een Boomwhacker uitgedeeld. Ze krijgen er een papier bij met grafisch notenschrift. Iedereen speelt slechts 1 noot. De noten samen vormen de akkoorden van het lied. De leerlingen spelen mee met de backing track (130 of 140 bpm). Ik zing het intro en refrein. Dit ‘loopen’ we.   

 

De instrumenten worden weggelegd en het lied wordt in zijn geheel gezongen. De leerlingen mogen meezingen met intro en refrein, je kan dit begeleiden op piano of gitaar of meezingen met het origineel. Tijdens het luisteren naar de coupletten: waar gaat de tekst over?  

  • Hoe is de vorm van het lied? Iemand dit laten opschrijven op het bord (intro, couplet, (pre-)refreinoutro) 
  • Hoe zit het refrein in elkaar qua melodie? (a-a-b-b-c) [Symbool] de tonen die jullie spelen zijn dan ook hetzelfde. 

 

Verdieping:   

Het hele lied zingen, met instrumenten en zingen tegelijk. 

 

Variatie:  

Het laatste refrein in canon zingen met het outro. 

 

Afsluiting: 

Het hele lied zingen, met verdieping en variatie. 

 

Verantwoording van de keuze:

Ik heb deze les gekozen omdat ik het leuk vindt dat een kerst popliedje wordt gecombineerd met de boomwhackers, het liedje zal dan ook snel aanspreken bij de kinderen in de bovenbouw. Het lied is verder qua tekst en melodie geen lastig lied, wat het makkelijker maakt om te combineren met de boomwhackers. Tijdens deze les worden verschillende domeinen aangesneden: zingen, muziek maken, lezen en luisteren natuurlijk.

  

Being alone at Christmas tekst
PDF – 52,2 KB 153 downloads
Being alone at Christmas Boomwhacker partituur
Word – 10,1 KB 185 downloads

Les door Anna Peelen, student Conservatorium Maastricht, opleiding Docent Muziek leerjaar 1