A day at the Circus

 

Benodigdheden:

- Luisterpartituur (kaartjes)

 

Hoe ga je te werk?

Onderdelen die voorkomen in het stuk.

  • Fanfare (0:00 – 0:33)
  • The grand entry (1:03 – 2:28)
  • Acrobaten (2:48 – 3:56)
  • Clowns (4:17 – 5:10)
  • Human cannonball (5:38 – 6:30)
  • Menagerie (dieren) (6:55 – 8:40)
  • Grand finale (9:04 – eind)

 

Ga met de kinderen luisteren naar de muziek, vraag aan de kinderen wat voor een evenement ze bij deze muziek vinden passen (Circus). Laat de titel van de muziek uiteraard niet zien. 

 

Deel de klas op in groepjes of laat de kinderen individueel de luisteropdracht maken. Zet de muziek op en laat de kinderen de kaartjes in de juiste volgorde leggen. Achteraf bespreek je dit.

 

Het lied bestaat uit verschillende onderdelen, waarbij een presentator in het Italiaans in het Youtube-filmpje vertelt wat het eerstvolgende circusonderdeel is. Bij elk onderdeel hoort een nieuw en verschillend stukje muziek. Hierbij kan als opdracht gebruikt worden dat de kinderen moeten raden wat het huidige circusonderdeel is en waarom dat zo is (uitleg met muziek als uitgangspunt).

 

Verantwoording van de keuze:

 Tevens kunnen de opdrachten van het bovenstaande werkblad door de kinderen uitgevoerd worden, wat vervolgens samen met de docent(e) wordt gecontroleerd. Door het herkennen van de thema’s van de verschillende onderdelen ontwikkelen de kinderen hun muzikaal gehoor. Verder leren de kinderen ook abstract denken, wat zou de componist hebben willen uitbeelden met dit stuk? Als laatst is het natuurlijk altijd goed als je kinderen kennis laat maken met soorten muziek waar ze normaal gesproken niet naar zouden luisteren, zoals dit.

 

Les door Leonne Koonen, student Conservatorium Maastricht, Docent Muziek leerjaar 3

A Day At The Circus Luisterpartituur
Word – 60,9 KB 209 downloads