De Droomboom

Thema Natuur

 

Benodigdheden:

- Begeleidingsinstrument

 

Hoe ga je te werk?

De aanleerwijze van dit liedje is eerst de kinderen "Krak, boem" mee te laten zingen en later het hele refrein, als laatst laat je kinderen alles meezingen. Daarna begin je met andere refreinen. Wanneer je een hele creatieve klas hebt kan je de kinderen zelf iets laten verzinnen (bijvoorbeeld aan het hoogste puntje, daar groeit een pepermuntje).

 

Er wordt gedroomd over een magische boom waar allerlei snoepjes en gebakjes aan groeien. In deze droom klimmen de kinderen omhoog om daar iets van te pakken, maar als ze de top bijna bereikt hebben vallen ze omlaag en liggen ze opeens naast hun bed; ze zijn wakker geworden. Dit kan allemaal door de kinderen uitgebeeld worden, door ze hoog en laag te laten bewegen. Het lied vertelt een verhaal waar een hoop lespotentie in zit(klimmen, dromen, vallen, boom etc.); je kunt de kinderen er een hoop mee laten doen. Voor het aanleren van het liedje is het een suggestie om de kinderen bij elk stukje nieuwe tekst een bepaalde beweging aan te leren, of door bijvoorbeeld met picto’s te werken. Dit lied kan op elk akkoordinstrument begeleid worden(bij veel beweging: bij voorkeur gitaar).

 

Zingen:  

De klas zingt het lied "de droomboom"

 

Bewegen:

Je kan een doorgeefspel doen, geef een balletje door door in een kring te staan en je rechterhand op de linkerhand van de persoon naast je te leggen. zo geef je de bal door op de maat en zing je het stukje "heel voorzichtig in mijn droom t/m krak... boem naast mijn bed". Degene die de bal bij naast mijn bed vast heeft is af. Zo ga je door tot er 1 winnaar is.

 

Lezen en noteren: 

Maak ritmes van bijvoorbeeld pepermuntjes. Neem een rol pepermunt mee en leg hier ritmes, of als de klas dat al kan, noten van. De noten kan je samen met de klas gaan behandelen. de ritmes kan je gaan klappen. de stokjes maak je met een whiteboardmarker of stift op een blaadje of whiteboard.

 

Luisteren:

Zet verschillende engelse liedjes op die over eten gaan, de kinderen raden over welk eten het gaat. Denk aan liedjes zoals: No milk today, ice cream en cake by the ocean

 

Muziek maken:

Voeg bij het "Krak, boem" moment instrumenten toe of laat de kinderen op hun tafel of in hun handen slaan (rustig). zo krijg je echt een harde knal effect.

 

Verantwoording van de keuze:

Ik heb dit liedje geleerd toen ik op de basisschool in groep 5 zat en tot op de dag van vandaag ken ik dit liedje. Het is een liedje waarbij kinderen lekker kunnen swingen, het is een liedje dat lekker in je hoofd blijft hangen. Voor de rest is het een liedje dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. In dit lied komt vooral het domein zingen aan bod maar ook met beweging zou je dus iets kunnen doen. Je zou ook naar verschillende muziek kunnen luisteren en dan luisteren of het klinkt als een mooie droom (en over wat?) of als een nachtmerrie. Verder kan je natuurlijk ook nog boomwhackers toevoegen aan dit lied.

De Droomboom
Afbeelding – 450,7 KB 597 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb