Kermis

 

Benodigdheden:

-Picto's van kermisattracties (met name spookhuis, achtbaan, draaimolen)

 

Hoe ga je te werk?

Bij deze les is het van belang dat je de kinderen helemaal meeneemt in het gevoel van de kermis. Begin dan ook met een kermissfeer te creëren, laat de kinderen vertellen wat je op de kermis allemaal kunt tegenkomen of geef omschrijvingen van attracties op de kermis en laat de kinderen dit raden (bijvoorbeeld "een kraam waar je dingen kunt kopen op een stokje, met iets roze eraan" (=suikerspinkraam)). Als je deze spanning kunt opwekken dan heb je de aandacht van de kinderen al voor een heel groot deel.

 

Tijdens de muziek ga je 3 attracties behandelen:

-De carroussel (met verschillende soorten fietsen erop)

-Het spookhuis (met slapende spoken, die we niet wakker mogen maken, sta stokstil bij elk geritsel dat je hoort.

-De achtbaan

 

Dansstructuur:

Maat:

Draaimolen

1-2               De kinderen staan klaar in de kring

1-8              De kinderen zingen het lied

1-22             De kinderen dansen hun eigen draaimolenfiets (gevarieerd van ligfiets tot omafiets tot tandem)

 

Spookhuis

1-2               De kinderen staan klaar in de kring

1-8              De kinderen zingen het lied

Vrij              (je hoort de deur van het spookhuis open en dichtgaan) de kinderen sluipen door het spookhuis en staan stil wanneer ze geritsel horen.

 

Achtbaan

1-2              De kinderen staan klaar in de kring

1-8              De kinderen zingen het lied

1-34            De kinderen zitten op de grond in de achtbaan, eerst worden we omhoog getakeld en dan gaan we naar beneden. Zorg dat je voor de groep staat                                       zodat je kan laten zien of we naar links of naar rechts gaan   

 

Verantwoording van de keuze:

Ik heb deze les in de klas uitgevoerd en ik heb deze les in mijn materialenmap gestopt omdat het een les is waarbij de kinderen helemaal ingaan op het kermisgevoel. De kinderen kunnen zich helemaal inleven, het sluit dan ook goed aan op de belevingswereld van de kinderen. Verder zit de muziek heel fijn in elkaar. Je hoeft niet veel meer uit te leggen om de les te kunnen doen, meteen aan de slag en lekker bewegen!

 

Les uit Dansspetters, Maria Speth

Maak jouw eigen website met JouwWeb