Samba salade

 

Benodigdheden:

- Per groepje een woord of plaatje van etenswaar (patat, sla, limonade etc)

 

Hoe ga je te werk?

Maak groepjes als die er nog niet zijn en deel kaartjes met etenswaar uit binnen die groepjes, elk groepje krijgt 1 kaartje. Laat vervolgens onderstaand filmpje zien als inspiratie. Vervolgens zet je de beat aan en geef je de groepjes 5 minuten de tijd om een ritme te bedenken op het etenswaar dat op hun kaartje staat. Na vijf minuten wijs je om beurten de groepjes aan en voeg je steeds een nieuw ingrediënt toe, dus begin bijvoorbeeld met sla, daar komt de limonade bij etc. De bedoeling is dus dat het in het ritme door elkaar klinkt. Mocht het lukken zou je het ook zonder beat kunnen proberen.

 

Verantwoording van de keuze:

Kinderen leren een makkelijke variant van een canon, ze doen een ritme wat een ander niet doet en alles klinkt door elkaar. Het is een uitdaging voor kinderen om alles in het ritme te laten klinken maar je zorgt voor een succeservaring wanneer dit lukt. Verder is het natuurlijk ook een opdracht om binnen je groepje tot 1 ritme te komen, hier is samenwerking voor nodig. Een redelijk "nieuw" domein dat hier aan bod komt is het domein "muziek maken" omdat je zelf een ritme verzint.

 

Les door Laura Janssen, Student Conservatorium Maastricht, Docent Muziek leerjaar 1